Osoba posiadająca stopień Młodszego Instruktora Żeglarstwa PZŻ jest uprawniona do:
a) prowadzenia zajęć praktycznych i teoretycznych w ramach szkolenia na stopnie żeglarskie do posiadanego stopnia włącznie, pod nadzorem KWŻ,
b) pełnienia funkcji Członka KE na stopnie żeglarskie w zależności od posiadanego stopnia oraz Sekretarza KE na dowolny stopień.
Do szkolenia na stopień Młodszego Instruktora Żeglarstwa PZŻ może być dopuszczona osoba, która:
a) ukończyła 18 lat (najpóźniej w dniu egzaminu),
b) posiada co najmniej średnie wykształcenie,
c) posiada stopień żeglarza jachtowego od minimum 3 lat lub wyższy stopień żeglarski,
d) zdała z wynikiem pozytywnym sprawdzian dopuszczający do szkolenia,
e) posiada umiejętność pływania potwierdzoną odpowiednim dokumentem albo oświadczeniem własnym.
Dokumenty kandydata do szkolenia na stopień Młodszego Instruktora Żeglarstwa PZŻ:
a) dokument tożsamości (do wglądu dla KWŻ i odnotowania w dzienniku zajęć),
b) dokument potwierdzający wykształcenie średnie (do wglądu dla KWŻ i odnotowania w dzienniku zajęć),
c) patent żeglarski (do wglądu dla KWŻ i odnotowania w dzienniku zajęć),
d) zaświadczenie o zdaniu sprawdzianu dopuszczającego, jeśli taki egzamin odbył się poza kursem (do wglądu dla KWŻ i odnotowania w dzienniku zajęć oraz na karcie szkoleniowo-egzaminacyjnej) - druk nr 7,
e) dokument potwierdzający umiejętność pływania (do wglądu dla KWŻ i odnotowania w dzienniku zajęć) lub oświadczenie własne (do odnotowania w dzienniku zajęć).
Program ramowy
1. | Wybrane pojęcia z psychologii, pedagogiki, dydaktyki i metodyki. | wykład 8 godz. |
2. | Organizacja i prowadzenie zajęć rekreacyjnych. | wykład 2 godz. ćwiczenia 2 godz. |
3. | Przepisy państwowe i związkowe PZŻ. | wykład 2 godz. |
Część specjalistyczna:
1. | Zagadnienia ogólno-żeglarskie. | wykład, seminarium 2 godz. |
2. | Metodyka prowadzenia zajęć teoretycznych. | ćwiczenia praktyczne 0,5 godz. · liczba uczestników |
3. | Teoria żeglowania. | wykład i seminarium 4 godz. |
4. | Manewrowanie jachtem żaglowym. | wykład i seminarium 3 godz. |
5. | Doskonalenie i unifikacja techniki manewrowania jachtem żaglowym. | ćwiczenia praktyczne 18 godz. |
6. | Metodyka prowadzenia szkolenia na jachtach żaglowych. | wykład 4 godz. ćwiczenia praktyczne 35 godz. |
7. | Bezpieczeństwo szkolenia żeglarskiego. | wykład, seminarium 3 godz. |
8. | Organizacja i zasady prowadzenia egzaminu żeglarskiego. | wykład 2 godz. |
Uwaga:Szkolenie praktyczne powinno być prowadzone na jachtach typu slup o długości powyżej 5,5 m oraz na jachtach dwumasztowych w czasie nie dłuższym niż 1/3 całego czasu szkolenia.
RAZEM GODZIN: | zajęcia teoretyczne: | 28 godz. |
ćwiczenia praktyczne: | 55 godz. + 0,5 godz. · liczba uczestników |
Program szczegółowy
- Wybrane pojęcia z psychologii, pedagogiki, dydaktyki i metodyki.
1. Sytuacja edukacyjna - warunki sprzyjające uczeniu się:
a) co to znaczy uczyć się, nauczać innych,
b) uświadomienie odpowiedzialności za własną naukę,
c) różnica w nauczaniu dzieci - dorośli,
d) warunki efektywnego uczenia: bezpieczeństwo, poczucie celowości (sensu), aktywności, wspólnota celu i współpraca, wyzwania i sukcesy (motywacja) - hierarchia potrzeb człowieka,
e) wskazówki dla instruktora dotyczące sytuacji edukacyjnej: pracuj na pozytywach, pokazuj jak wiele już wiedzą, bazuj na doświadczeniu życiowym, zachowaj zgodność między tym co czego nauczasz a swoją postawą i zachowaniem, indywidualizacja procesów nauczania z uwzględnieniem wymiarów osobowości oraz poziomu i typu inteligencji.
2. Model skutecznego nabywania kompetencji: doświadczenie, analiza, teoria, praktyka (cykl Kolba).
3. Psychologiczne aspekty uczenia się:
a) odruchy warunkowe i bezwarunkowe, kształtowanie nawyków,
b) procesy poznawcze, a w szczególności: jak odbieramy świat - wrażenia wewnętrzne i zewnętrzne (wzrokowe, słuchowe, kinestetyczne), rola wyobrażeń, myślenia i mowy.
4. Proces zapamiętywania - jak działa pamięć, zasady efektywnego zapamiętywania, wskazówki dla instruktora dotyczące prowadzenia zajęć.
5. Uwaga i angażowanie grupy - co to jest, krzywa uwagi, jak utrzymywać wysoki poziom uwagi – wskazówki dla instruktora.
6. Emocje w procesie edukacji i podejmowania decyzji:
a) podstawowe emocje proste (złość, smutek, radość, strach) oraz ich pochodne stany emocjonalne, siła i trwanie w czasie emocji,
b) wpływ emocji na uczenie się - emocje instruktorów i uczniów.
7. Cel jako wyznacznik wszelkich działań instruktora:
a) trójkąt kompetencji: wiedza, umiejętności, postawa,
b) cel, a efekt szkoleniowy.
8. Metody kształtowania postaw (w tym pedagogika):
a) jak kształtować postawę żeglarską,
b) funkcjonowanie grup (rozwój grupy, rola jednostki, wywieranie wpływu i władza w grupie, konflikty grupowe),
c) autorytet instruktora, jaki powinien być instruktor,
d) metody i formy oddziaływań instruktorskich (wychowawczych i kształtujących postawy) – bezpośrednie i pośrednie w tym m.in. modelowanie, zasady nagradzania i karania,
e) samorozwój instruktora.
9. Metody nauczania pojęć i zasad:
a) nauczanie pojęć,
b) nauczanie zasad,
c) formy ze względu na poziom aktywności uczestników i efektywność formy (plusy i minusy metody, błędy, których należy unikać), zmienność form w trakcie zajęć: wykład i prezentacja - struktura, dyskusja, seminarium, praca w małych grupach, eksperymenty, gry i ćwiczenia, praca własna uczestników,
d) narzędzia wspomagające przekaz - zasady pisania na tablicy, rzutnik, filmy, książki, tablice, programy multimedialne itp.
e) kontrola i ocena wyników wiedzy.
10. Metody nauczania umiejętności i rozwiązywania zagadnień - dobór metod: modelowanie, pokaz instruktorski - metoda analityczna, syntetyczna, mieszana, ćwiczenie w myśli, nauczanie algorytmiczne, nauczanie problemowe, metoda prób i błędów, stopień opanowania czynności.
11. Dobór ćwiczeń: przygotowawczych (wprowadzających), zasadniczych, doskonalących, korygujących.
12. Ocena efektów szkolenia praktycznego i egzaminowanie:
a) informacja o wynikach nauczania i egzaminowania - zasady udzielania informacji zwrotnej,
b) omawianie i korygowanie błędów - wybór czasu i rodzaju błędów, cel wskazania, funkcja motywująca.
13. Wyzwania w pracy instruktora. - Organizacja i prowadzenie zajęć rekreacyjnych:
a) podstawy rekreacji ruchowej, formy, środki i metody rekreacji ruchowej, żeglarstwo jako jedna z form rekreacji,
b) prowadzenie różnych form zajęć rekreacyjnych: gry i zabawy terenowe, ćwiczenia podtrzymujące ogólną sprawność fizyczną, zasady prowadzenia rozgrzewki,
c) organizacja i zabezpieczenie kąpieli na wodach otwartych. - Przepisy państwowe i związkowe PZŻ:
a) odpowiedzialność prawna instruktora,
b) ubezpieczenia w szkoleniu żeglarskim,
c) postępowanie po wypadku (dokumentacja, ubezpieczenia, odszkodowania).
Część specjalistyczna:
- Zagadnienia ogólno-żeglarskie:
a) zarys historii żeglarstwa światowego i polskiego,
b) organizacja żeglarstwa w Polsce,
c) etyka i etykieta żeglarska. - Metodyka prowadzenia zajęć teoretycznych:
a) wykłady prowadzone przez uczestników szkolenia. - Teoria żeglowania:
a) opis ruchu jachtu, powstawanie sił - aerodynamicznej i hydrodynamicznej,
b) dobór kąta natarcia wiatru na płaszczyznę żagli, współdziałanie żagli,
c) sprawność ożaglowania i sprawność hydrodynamiczna,
d) stateczność kierunkowa, nawietrzność i zawietrzność (w żegludze pod pełnym ożaglowaniem, zarefowanym, na samym foku, na samym grocie),
e) stateczność poprzeczna, wykres momentu prostującego i co z niego wynika,
f) żegluga w trudnych warunkach, bezpieczeństwo żeglugi, a teoria żeglowania. - Manewrowanie jachtem żaglowym:
a) klasyfikacja i zasady wykonywania manewrów jachtem żaglowym,
b) planowanie manewru, pole manewru, wybór wariantu manewru i jego budowa,
c) znaczenie, prawidłowe wydawanie i wykonywanie komend żeglarskich,
d) prawidłowa technika prowadzenia jachtu,
e) manewrowanie jachtem w trudnych warunkach pogodowych,
f) zasady bezpieczeństwa w czasie manewrowania jachtem żaglowym. - Doskonalenie i unifikacja techniki manewrowania jachtem żaglowym.
- Metodyka prowadzenia szkolenia na jachtach:
a) zasady bezpieczeństwa w trakcie pływania na jachcie żaglowym: poruszania się na jachcie, obsługi stanowisk manewrowych, sposoby użycia środków ratunkowych i asekuracyjnych,
b) zasady przygotowania jachtu do żeglugi,
c) systematyka czynności i manewrów żeglarskich,
d) sposoby nauczania wszystkich czynności i manewrów żeglarskich,
e) wzorce jednostek lekcyjnych przy nauczaniu nowych umiejętności, kształtowaniu nawyków i nauczaniu zadaniowym (problemowym),
f) ocena poprawności wykonania czynności manewrowych, wychwytywanie i korygowanie błędów,
g) dobór ćwiczeń przygotowawczych i oswajających, zasadniczych, korekcyjnych, doskonalących,
h) klasyfikacja metodyczna zajęć praktycznych, sposoby prowadzenia ćwiczeń szkoleniowych, przykładowe zestawy ćwiczeń metodycznych dla poszczególnych tematów zajęć praktycznych, wskazówki dotyczące naturalnych i sztucznych pomocy szkoleniowych, przygotowanie akwenu szkoleniowego,
i) wybór akwenu szkoleniowego w zależności od warunków meteorologicznych, j) manewrowanie jachtem żaglowym na silniku pomocniczym. - Bezpieczeństwo szkolenia żeglarskiego:
a) zagrożenia związane z uprawianiem żeglarstwa i w szkoleniu żeglarskim
b) przygotowanie jachtu i załogi do żeglowania w trudnych warunkach,
c) zasady bezpieczeństwa w żeglarstwie i w szkoleniu żeglarskim,
d) zasady ratownictwa jachtowego,
e) udzielanie pomocy przedlekarskiej. - Organizacja i zasady prowadzenia egzaminu żeglarskiego:
a) organizacja egzaminu na stopień żeglarski,
b) zadania Członka i Sekretarza KE, dokumentacja egzaminacyjna.